ئ
علوم تجربی
اموزشی تفریحی
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 16:41 ::  نويسنده : نژادعلی
کشف جاندار جدید

 

به تازگی دانشمندان طی كاوش در ژرفای 2300 متری در 1500 كیلومتری آب‌های جنوب جزیره‌ی ایستر، كه نزدیك ساحل شیلی قرار دارد، به سخت‌پوست كوچك، سفید‌ رنگ و ابریشمی ناشناخته‌ای برخورد كردند. این جان‌دار، كه نزدیك چاه‌های آب‌داغ پیدا شد، آن اندازه نامعمول است كه به نظر می‌رسد برای طبقه‌بندی آن باید خانواده‌ی تازه‌ای را در فرمانروی جانوران در نظر گرفت. نام رسمی این جاندار نابینا را Kiwa hirsute برگزیده‌اند.


نام خانواده‌ی كه این خرچنگ 15 سانتی‌متری نخستین گونه‌ی آن است، از نام Kiwaida، آفریننده‌ی سخت‌پوستان در اسطوره‌های پولپونزیایی گرفته شده است و نام گونه‌ای hirsute، به معنای مویین است كه به موهای ریز روی دست و پای این جاندار اشاره دارد.
با این كه یك‌سال از آغاز پژوهش روی این خرچنگ می‌گذرد، هنوز دانشمندان می‌گویند چیزهای زیادی درباره‌ی این جاندار هست كه ما نمی‌دانیم. یكی از رازهای این جاندار این است كه این رشته‌های نازك و مومانند كه دست و پای این خرچنگ را می‌پوشانند، به چه كار جاندار می‌آیند. برخی بر این باورند كه این رشته‌ها، باكتری‌هایی را كه ممكن است غذای خرچنگ باشند، به دام می‌اندازند. اما برخی دانشمندان بر این نظر هستند كه باكتری‌هایی كه لابه‌لای این رشته‌های مویین پیدا شده‌اند، مواد سمی را كه از چاه‌های ژرفای دریا بیرون می‌آیند، پاكسازی می‌كنند


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

دبیر مدارس شاهد مهدیزاده نیا و شهید کاخکی ناحیه 7 مشهد
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 132
بازدید هفته : 381
بازدید ماه : 376
بازدید کل : 171674
تعداد مطالب : 217
تعداد نظرات : 38
تعداد آنلاین : 1