علوم تجربی
اموزشی تفریحی
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 16:51 ::  نويسنده : نژادعلی
راه رفتن ما، میراث ماهیان ریه‌دار
نویسنده : AmIn تاریخ : یکشنبه 18 دی1390
نظر دهید
ماهی‌هایی هستند که جست‌وخیزکنان، در حالی‌که بر باله‌های خود ایستاده‌اند، از آب بیرون می‌زنند و حین پیاده‌روی‌شان روی خشکی، از هوای آزاد آن تنفس می‌کنند. به‌گفته دانشمندان، از روی رفتار همین ماهی‌ها شاید بتوان گفت که راه رفتن، قبل از مهاجرت آبزیان به خشکی، در زیر آب در عمل به تکامل رسیده است. می‌توان گفت اجداد کهن انسان‌ها و تمامی پستانداران، خزندگان، پرندگان، دوزیستان و سایر چهارپایان، در واقع ماهیانی هستند که در نهایت توانایی تنفس روی خشکی را به دست آورده‌اند. یکی از اندک‌گونه‌های بقایافته از این تیره‌های کهن خشکی‌زی، جانوران هوازی و کمیابی موسوم به "ماهی ریه‌دار" (Lungfish) هستند که امروزه در مناطقی از آفریقا، آمریکای جنوبی و استرالیا زندگی می‌کنند.

 



:: موضوعات مرتبط: علمی
 
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 16:49 ::  نويسنده : نژادعلی
مثلث برمودا

نویسنده : مسلم کولیوندی تاریخ : جمعه 18 آذر1390
نظر دهید

-
 
 
مثلث برمودا و عجایب آن
مثلث برمودا محلی است وهم‌انگیز که در آن صدها هواپیما و کشتی در هوا و دریا ناپدید شده‌اند. بیش از هزار نفر در این منطقه وحشت گم شده‌اند، بدون اینکه حتی یک جسد یا قطعه پاره‌ای از یک هواپیما یا کشتی مفقود شده ، به جا مانده باشد.
● موقعیت مثلث برمودا
مثلث برمودا واقعا یک مثلث نیست، بلکه شباهت بیشتری به یک بیضی (و شاید هم دایره‌ای بزرگ) دارد که در روی بخشی از اقیانوس اطلس در سواحل جنوب شرقی آمریکا واقع است. راس آن نزدیک برمودا و قسمت انحنای آن از سمت پایین فلوریدا گسترش یافته و از پورتوریکو گذشته ، به طرف جنوب و شرق منحرف شده و از میان دریای سارگاسو عبور کرده و دوباره به طرف برمودا برگشته است. طول جغرافیایی در قسمت غرب مثلث برمودا ۸۰ درجه است، بر روی خطی که شمال حقیقی و شمال مغناطیسی بر یکدیگر منطبق می‌گردند. در این نقطه هیچ انحرافی در قطب نما محاسبه نمی‌شود.
در غرب اقیانوس اطلس، در آن سوی سواحل جنوب شرقی ایالات متحده ، ناحیه ‌ای وجود دارد که به شکل مثلث است . این ناحیه از برمودا در شمال آغاز می‌شود و تا قسمت جنوبی فلوریدا امتداد می‌یابد ، سپس از سمت شرق با گذشتن از جزایر باهاما و پورتوریکو،به طول جغرافیایی ۴۰ درجه به سمت غرب کشیده می‌شود و دوباره به برمودا باز می‌گردد.
این ناحیه که به مثلث برمودا معروف است ،در لیست رازهای ناشناخته جهان به مکانی اضطراب انگیز وباور نکردنی به ثبت رسیده است . در این مکان بیش از صدها هواپیما وکشتی بدون آنکه کوچکترین اثری از آنان باقی بماند ، ناپدید شده‌اند .اغلب این حوادث از سال ۱۹۴۵ به بعد روی داده است ،و در طول ۲۶ سال اخیر بیش از ۱۰۰۰نفر در این ناحیه از جهان جان خود را از دست داده اند ، بی آنکه حتی اثری از جسد یکی از آنها یا نشانه ای از بقایای هواپیماهاو کشتی‌های ناپدید شده باقی مانده باشد .
وینسنت گادیس که مثلث برمودا را نامگذاری کرده، آن را به صورت زیر توصیف می‌کند: « یک خط از فلوریدا تا برمودا ، دیگری از برمودا تا پورتویکو می‌گذرد و سومین خط از میان باهاما به فلوریدا بر می‌گردد.
این محل فتنه‌انگیز و تقریبا باور نکردنی اسرار غیر قابل توصیف جهان را به خود اختصاص داده است. مثلث برمودا نامش را در نتیجه ناپدید شدن ۶ هواپیمای نیروی دریایی همراه با تمام سرنشینان آنها در پنجم دسامبر ۱۹۴۵ کسب کرد. ۵ فروند از این هواپیماها به دنبال اجرای ماموریتی عادی و آموزشی ، در منطقه مثلث ، پرواز می‌کردند که با ارسال پیامهایی عجیبی درخواست کمک کردند. هواپیمای ششم برای انجام عملیات نجات ، به هوا برخاست که هر شش هواپیما به طرز فوق‌العاده مشکوکی مفقود شدند.
آخرین پیامهای مخابره شده آنها با برج مراقبت حاکی از وضعیت غیر عادی ، عدم روییت خشکی ، از کار افتادن قطب نماها یا چرخش سریع عقربه آنها و اطمینان نداشتن از موقعیتشان بود. این در حالی بود که شرایط جوی برای پرواز مساعد بود و خلبانان و دیگر سرنشینان افرادی با تجربه و ورزیده بودند. با وجود مدتها جستجو هیچ اثری از قطعه شکسته ، لکه روغن ، آثاری از اجسام شناور ، خدمه یا تجمع مشکوکی از ه‌ها دیده نشد. هیچ حادثه‌ای چه قبل و چه بعد از آن ، تا این حد حیرت‌آورتر از ناپدید شدن دسته جمعی هواپیماهای مذکور نبوده است. در حوادثی مشابه در این منطقه ‌قایقها و کشتیهایی مفقود شده‌اند (قربانیان مثلث برمودا)، در برخی موارد هم فقط خدمه و سرنشینان ناپدید گشته‌اند.
● منطقه وحشت
همه روزه هواپیماهای متعددی بر فراز مثلث برمودا پرواز می‌کنند. کشتیهای بزرگ و کوچک در آبهای آن در حال تردند و افراد زیادی برای بازدید ، به این منطقه مسافرت می‌کنند، بدون آنکه اتفاقی بیفتد. از طرف دیگر ، در دریاها و اقیانوسها در سراسر دنیا ، کشتیها و هواپیماهای زیادی مفقود شده و می‌شوند. پس چرا فقط مثلث برمودا از بقیه مناطق تفکیک شده است. علت این است که اولا هیچ امیدی برای یافتن حتی اثر و نشانه‌ای وجود ندارد. ثانیا در هیچ منطقه دیگر چنین ناپدید شدنهای بی دلیل ، بیشمار و نامعلوم روی نداده و به این خوبی ثبت نشده است.
● مشاهدات و گزارشات
در بیشتر اتفاقات مثلث برمودا ، اکثر هواپیماها در حالی ناپدید شده‌اند که تماس رادیویی خود را با ایستگاههای مبدا و مقصدشان تا آخرین لحظه حفظ کرده‌اند و یا برخی دیگر در لحظات آخر پیامهای غیر عادی مخابره کرده‌اند که حاکی از عدم کنترل آنان بر روی دستگاه و ابزارها بوده است و یا چرخش عقربه‌های قطب نما به دور خود و تغییر رنگ آسمان اطراف به زردی و مه آلودی ، آن هم در روز صاف و آفتابی و یا تغییراتی غیر عادی در آبها که تا لحظاتی قبل آرام بوده‌اند، بدون بیان هیچ دلیل روشنی از چگونگی این وقایع.
این پیامها رفته رفته ضعیف‌تر و غیرقابل تشخیص‌تر شده و یا سریعا قطع شده‌اند. دقیقا مثل اینکه چیزی ارتباط رادیویی را قطع کرده باشد و یا چنانچه اظهار عقیده شده، در حال دور شدن و عقب رفتن از فضا و زمان بوده و دورتر و دورتر شده‌اند. در برخی موارد گزارشها حاکی از آن بود که نوری ناشناخته و غیر قابل تشریح روییت شده است. همچنین توده سیاه و تاریکی در سطح دریا که پس از مدتی ناپدید شده ، در جریان اتفاقات مزبور گزارش شده است.
در مواردی هم گزارش شده که نقطه تاریک بزرگی در میان ستارگان در آسمان دیده شده که نوری متحرک از طرف زمین به آن قسمت وارد شده و سپس هر دو ناپدید شده‌اند. در تمام مدت دیده شدن تاریکی ، دستگاهها و سایر ابزارهای قایق‌های ناظر از کار افتاده بودند که پس از رفع تاریکی آسمان ، دوباره شروع بکار کرده‌اند.
در یک مورد هم پیامی عجیب از یک کشتی باری ژاپنی بدین مضمون دریافت گردید. “خطری همانند یک خنجر هم اکنون … به سرعت می‌آید … ما نمی‌توانیم فرار کنیم …” در هر حال بدون اینکه مشخص شود خنجر چه بود، کشتی ناپدید شد.
● علل واقعه
▪ علل فرضی طبیعی
توضیحات و علل فرضی مختلفی درباره حوادث مثلث برمودا ارایه شده است که معمول‌ترین فرضیات بر اساس مرگ غیر طبیعی (زیرا هیچ جسدی تا کنون بدست نیامده است.) بنا شده است. این توضیحات عبارتند از:
جزر و مد ناگهانی دریا در نتیجه زلزله در اعماق دریا ، وزش بادهای مخرب و اختلالات جوی ، گویهای آتشفشان که موجب انفجار هواپیماها می‌شود، گرفتار آمدن در جاذبه یک گرداب یا گردباد که باعث سقوط و انهدام هواپیماها یا انحراف مسیر کشتیها و مفقود شدن آنها در آب می‌شود، تحت تاثیر نیرویی مغناطیسی قرار گرفتن و اختلالات امواج الکترومغناطیسی، ولی این دلایل توجیه قابل قبولی برای ناپدید شدن هواپیماها و کشتیهای متعدد در یک منطقه نیست.
▪ علل فرضی غیر طبیعی
دستگیری و ربوده شدن به وسیله زیردریایی یا بشقاب پرنده‌هایی متعلق به کراتی دیگر که برای تحقیق درباره حیات و زندگی باستان و حال ما انسانها به کره زمین آمده‌اند، می‌تواند علتی غیر طبیعی برای توجیه وقایع باشد.
یکی از عجیب‌ترین پیشنهادات در این مورد بوسیله ادگار کایس ، پیشگو و روانکاو و حکیم در دهه پنجم قرن بیست ، ارایه شده است. به عقیده وی قرنها قبل از کشف اشعه لیزر ، بومیان سواحل اقیانوس اطلس از کریستال به عنوان یک منبع انرژی و قدرت استفاده می‌کردند. به نظر کاین نوعی نیروی شیطانی القا شده از سوی آنها ، در عمق یک مایلی در قسمت غرب اندروس غرق شده که هنوز در برخی مواقع باعث از کار انداختن ابزار و وسایل الکتریکی کشتیها ، هواپیماها و در نهایت نابودی آنها می‌گردد.
ام. ک. جساپ که یک فضانورد ، منجم و متخصص کره ماه است، در کتابش به نام « در مورد بشقاب پرنده‌ها » ابزار می‌دارد که ناپدید شدن کشتیهای مشهور در مثلث برمودا ، به وسیله اجسام پرنده صورت گرفته است. وی مفقود شدن خدمه آنها را نیز به اجسام مزبور ربط می‌دهد. به عقیده جساپ یوفوها هر چه هستند، حوزه مغناطیسی موقتی ایجاد می‌کنند که دارای طرحی یونیزه شده است و می‌تواند باعث متلاشی شدن یا ناپدید شدن هواپیماها و کشتیها گردد. او روی این سوال کار می‌کرد که چگونه نیروی مغناطیسی کنترل شده و می‌تواند باعث نامریی شدن گردد. نظریه میدان واحد انیشتین او را مجذوب کرده بود. جساپ هر دو اینها را کلیدی می‌دانست برای ظهور و محو شدن ناگهانی بشقاب پرنده‌ها و ناپدید شدن کشتیها و هواپیماها. ولی مرگ امکان ادامه فعالیت و نتیجه گیری را از جساپ گرفت و تحقیقاتش نیمه تمام ماند.
● داستانی عجیب
حادثه‌ای در اثر اختلال زمانی در فرودگاه میامی رخ داد که هرگز توضیحی قابل قبول برای آن وجود نداشته است. این واقعه مربوط به یک هواپیمای مسافربری بود که برای فرود در باند آماده بود و با رادار مرکز کنترل هوایی ردیابی می‌گردید که ناگهان ده دقیقه از صفحه رادار ناپدید شد و سپس دوباره ظاهر گشت. هواپیما بدون هیچ واقعه‌ای فرود آمد و خلبان و خدمه از آنچه افراد پایگاه می‌گفتند ابراز تعجب کردند، زیرا تا آنجا که به خدمه مربوط می‌شد، هیچ اتفاق غیر عادی نیفتاده بود. جالب این که ساعتهای همه آنها حدود ده دقیقه از زمان واقعی عقب‌تر بود. در حالی که هواپیما درست ۲۰ دقیقه قبل از این واقعه وقت اصلی را کنترل کرده بود و در آن هنگام هیچ اختلاف زمانی وجود داشت.
آیا مثلث برمودا و نقاط مشخص دیگر به صورت ماشینی عظیم عمل می‌کنند تا اختلالاتی بوجود آورند؟
آیا آنها می‌توانند گردابهایی را چه در داخل و چه در خارج از جو بوجود آورند که اجسام و اشیا به داخل آنها بیفتد و به بعد زمان و مکانی دیگر منتقل شوند؟
● گذشته و آینده برمودا
به نظر می‌رسد که این منطقه طی زمانهای متمادی گذشته نیز در افسانه‌ها به منزله مکانی ترسناک وجود داشته و حتی خیلی قبل از تاریخ کشف آن و بعد از آن تاریخ تا صدها سال با عناوین «دریایی از مقبره‌ها» ، «مثلث شیطان» ، «مثلث مرگ» ، «دریای بدبختی» ، «گورستان آتلانتیک» نامیده می‌شده است.
شومی و بدشگونی مثلث برمودا حتی در عصر فضا نیز باعث تعجب انسانهایی چون کریستف کلمب و فضانوردان آپولو ۱۳ که یکی کاشف در زمین و دیگری در فضاست، شده است.اینکه چرا وقایع عجیب این منطقه گزارش نمی‌شود، شاید به دلیل ایجاد رعب و وحشت عمومی باشد، شاید هم چون دلیل اصلی وقایع معلوم نیست، اتفاقات مربوطه بازتاب نمی‌یابد. البته در اغلب گزارشات ارایه شده هم سانسورهایی وجود دارد که اصل وقایع را سرپوشیده نگه می‌دارد.
دانشمند روسی مدعی کشف راز مثلث برمودا شد.


:: موضوعات مرتبط: علمی
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 16:44 ::  نويسنده : نژادعلی
این مواد غذایی باعث سوزش معده می‌شوند

نویسنده : AmIn تاریخ : سه شنبه 20 دی1390
نظر دهید

 

 

شاید بدانید که قهوه، غذاهای تند، مرکبات و غیره باعث سوزش و اسیدی شدن معده می‌شوند.

سوزش معده یکی از مشکلاتی است که برای بیشتر افراد پیش می‌آید. حتماً می‌دانید که نوع تغذیه و عادت‌های غذایی روی این مسئله تأثیر می‌گذارد. در این مقاله شما را با این مواد غذایی آشنا می‌کنیم.



:: موضوعات مرتبط: علمی

 
ادامه مطلب

یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 16:41 ::  نويسنده : نژادعلی
کشف جاندار جدید

 

به تازگی دانشمندان طی كاوش در ژرفای 2300 متری در 1500 كیلومتری آب‌های جنوب جزیره‌ی ایستر، كه نزدیك ساحل شیلی قرار دارد، به سخت‌پوست كوچك، سفید‌ رنگ و ابریشمی ناشناخته‌ای برخورد كردند. این جان‌دار، كه نزدیك چاه‌های آب‌داغ پیدا شد، آن اندازه نامعمول است كه به نظر می‌رسد برای طبقه‌بندی آن باید خانواده‌ی تازه‌ای را در فرمانروی جانوران در نظر گرفت. نام رسمی این جاندار نابینا را Kiwa hirsute برگزیده‌اند.


نام خانواده‌ی كه این خرچنگ 15 سانتی‌متری نخستین گونه‌ی آن است، از نام Kiwaida، آفریننده‌ی سخت‌پوستان در اسطوره‌های پولپونزیایی گرفته شده است و نام گونه‌ای hirsute، به معنای مویین است كه به موهای ریز روی دست و پای این جاندار اشاره دارد.
با این كه یك‌سال از آغاز پژوهش روی این خرچنگ می‌گذرد، هنوز دانشمندان می‌گویند چیزهای زیادی درباره‌ی این جاندار هست كه ما نمی‌دانیم. یكی از رازهای این جاندار این است كه این رشته‌های نازك و مومانند كه دست و پای این خرچنگ را می‌پوشانند، به چه كار جاندار می‌آیند. برخی بر این باورند كه این رشته‌ها، باكتری‌هایی را كه ممكن است غذای خرچنگ باشند، به دام می‌اندازند. اما برخی دانشمندان بر این نظر هستند كه باكتری‌هایی كه لابه‌لای این رشته‌های مویین پیدا شده‌اند، مواد سمی را كه از چاه‌های ژرفای دریا بیرون می‌آیند، پاكسازی می‌كنند


 
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 16:39 ::  نويسنده : نژادعلی
تحقیقات ناسا شق القمر را تایید میکند.

  
 

آیات اولیه سوره قمر حاكی از این است كه ماه در گذشته شكاف عظیمی برداشته و دو نیم شده است و عكس‌هایی كه توسط فضانوردان موسسه ناسا از سطح كره ماه گرفته شده است شكاف‌هایی را بر روی این كره نشان می‌دهد كه وقوع این معجزه عظیم را اثبات می‌كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، متن فوق بخشی از سخنان آیت‌الله بی‌آزار شیرازی در نشست «شق‌القمر معجزه پیامبر اعظم (ص) با استناد به تحقیقات ناسا» است كه به همت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی (مركز پژوهش‌ها و فعالیت‌های قرآن و عترت)، 12 مهرماه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم برگزار شد. 

 


 
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 16:21 ::  نويسنده : نژادعلی
یک کرمچاله در صورت وجود، خود بخشی از فضازمان چهار بعدی عالم می‌باشد. همان‌گونه که می‌دانید اینشتین در سال ۱۹۰۵ ثابت کرد که جهان تنها از سه بعد فضایی تشکیل نشده و زمان صرفآ یک پارامتر در حال تغییر نیست. بلکه زمان خود نیز به عنوان بعد چهارم عالم به‌حساب می‌آید. در این فضازمان چهار بعدی، کرمچاله‌ها می‌توانند سوراخی به جهانی دیگر یا ناحیه‌ای دیگر از همین جهان باشند. پس باید در نظر داشته باشیم که این اجسام چهاربعدی هستند و ما تنها برای ساده‌سازی آن‌ها را به صورت دوبعدی نشان می دهیم.

 

WormHole.gif


 

 


ادامه مطلب
[ جمعه بیست و هشتم بهمن 1390 ] [ 20:5 ] [ دنيا كاوه ]
3 نظر
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 16:16 ::  نويسنده : نژادعلی

شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, :: 21:41 ::  نويسنده : نژادعلی

muscles at the front of the human body

جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 17:54 ::  نويسنده : نژادعلی

بک گراند زیبا اسب آتشین در فضا,Fire Horse In Space wallpaper

جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 2:34 ::  نويسنده : نژادعلی

الف)- سئولات كامل كردني مفهوم توان هم براي نشان دادن ............... انجام كار و هم براي مشخص كردن .................سرعت توليد با مصرف ............است-1- توان مصرفي بيشتر وسيله هاي برقي بر حسب .................. روي بد نه آنها نوشته شده است-2- جيمز وات مخترع ................. است- 3- جيمز وات توان ماشين خود را بر حسب ................... بيان كرده است -4- هر قوه اسب برابر با ............... وات است- 5- وسيله اي كه كار براي ما آماده مي كند.....................ناميده مي شود-6- مي توان گفت جك با ............. و................. هر دو به ما كمك مي كند-7- مزيت مكانيكي يك ماشين نسبت به نيرويي است كه به .................. وارد مي شود و نيرويي كه ماشين به ................. وارد مي كند-8- سطح شيبدار در مقابل كار انجام شده ............ ايجاد نمي كند ، بلكه فقط ........... را آسانتر مي نمايد-9- مقدارانرژي داده شده به ماشين با مقدار انرژي كه از ماشين گرفته مي شود................. است-10- مقداري از انرژي داده شده به ماشين كه صرف انجام كار مورد نظر ما مي شود................... نام دارد-11- نسبت كار داده شده به ماشين كه به صورت گرما هدر مي رود كه به آن ................... مي گويند-12- (الف)جملات زير را با كلمات مناسب كامل كنيد.5/18نمره هر نقطه چین نیم نمره 1- وقتي جسم در جهتي كه نيرو بر آن وارد مي شود به حركت در آيد ،مي گوييم …………… انجام شده است. 2- اگر بر يك جسم نيرو وارد شود ولي جسم به حركت در نيايد كار انجام …………… است. 3- اگر نيرويي بر يك جسم متحرك وارد شودو ..……….جسم در جهت وارد شدن نيرو تغيير كند در اين صورت كار انجام شده است. 4- حركت آزادانه اجسام در فضاي بي كران انجام كار محسوب …………… . 5- اگر شخصي 20كيلوگرمي وزنه اي 3كيلويي را 10 مترجابجا كند ……………ژول كارانجام داده است. 6- فردي جعبه چوبي سنگيني را در جهت افق حمل مي كند ، در اين صورت نيروي وزن كار انجام …………… . 7- مقدار كار انجام شده روي يك جسم به ميزان …………… كه بر جسم وارد مي شود واندازه …………… جسم بستگي دارد. 8- هر چه نيرو وجابه جايي كمتر باشد ، مقدار كار انجام شده …………… است. 9- مقدار كار بر حسب …………… اندازه گيري مي شود. 10- وزن هر جسم بر روي زمين …………… است كه از طرف زمين بر آن جسم وارد مي شود. 11- نيروي وزن از نظر عددي ،تقريبا” مساوي با …………… برابر جرم آن جسم بر حسب كيلو گرم است . 12- معادله را كامل كنيد. ……… *……… = كار 13- براي اندازه گيري انرژي از يكاي …………… استفاده مي شود. 14- در سطح شيب دارهرچه زاويه شيب كمتر باشد افزايش نيرو ………………..…است. 15- مزيت كمتراز يك مخصوص ماشينهايي است كه …………………………………………………دارند. 16- هنگام انجام كار ممكن است انرژي از ………… به ………… ديگر تبديل شود. 17- هنگام انجام كار ممكن است انرژي از يك ………… به ………… انتقال يابد . 18- اگر جسمي ………… داشته باشد ، مي تواند كار انجام دهد. 19- در چرخ ومحوري كه افزايش نيروداردهرچه شعاع محوربيشترباشدمزيت ………………مي شود. 20- كارو …………… ارتباط بسيار نزديكي با يكديگر دارند . 21- يك اسب بخار،………………………كيلووات است. 22- يك كيلو ژول برابر …………… ژول است. 23- توان درواقع ……………انجام كاراست. 24- توان نشان دهنده ميزان …………… انجام شده در واحد …………… است. 25- معادله توان نسبت مقدار …………… به …………… ، انجام كار است. 26- مقدار توان را بر حسب …………… اندازه مي گيرند. 27- يك وات ماشيني است كه در مدت يك ثانيه………………… ژول ………………… انجام مي دهد. 28- ماهيان زره دار مربوط به دوران …………هستند. 29- در جدول تناوبي عناصر عنصرها به ترتيب…………مرتب شده اند. 30- محلول رقيق اسيد سولفوريك درباتري اتومبيل…………ناميده مي شود (ب)جملات صحيح و نادرست را مشخص كنيد:1نمره 1- كارتنهادرصورتي انجام مي شود كه راستاي نيرو وجابجايي بر هم عمود باشد.(‌‌‌ ) 2- دراهرم نوع سوم تمام طول اهرم را بازوي محرك تشكيل مي دهد.( ) 3- مزيت مكانيكي نشان مي دهد كه درصدكار مفيدچقدراست.( ) 4- فندق شكن يك اهرم نوع سوم است.( ) (ج) سئولات تستی:2.25نمره 1- در O چندنوترون وجوددارد؟ (الف) 8 (ب) 18 (ج) 10 (د) 26 2- عددجرمي برابر كدام موردزيراست؟ (الف) عدداتمي+پروتونها (ب) عدداتمي +نوترونها (ج) الكترون +پروتون (د) نوترون ضربدر2 3- به نظركدام دانشمند در اتم بارهاي منفي توسط بارهاي مثبت احاطه شده اند؟ (الف) تامسون (ب) دالتون (ج) رادرفورد (د) دموكريت 4- مدل فعلي اتمها به نظريه كدام دانشمند نزديك است؟ (الف)تامسون (ب) بور (ج) رادرفورد (د) دالتون 5- سبكترين ايزوتوپ اكسيژن……… وفراوانترين ايزوتوپ آن ……….است. (الف) O - O (ب) O - O (ج) O O - (د) - O O 6- نمادعنصري با10 پروتون و12 نوترون كدام است؟(X نماد يك عنصراست) (الف)X (ب) X (ج) X (د) X 7- كدام گزينه نمي تواند نما د شيميايي يك عنصرباشد؟ (الف) A (ب) B (ج) AB (د) Aa 8- سنگينترين ذره اتم ……… و سبكترين آن ……….است. (الف) نوترون-پروتون (ب) نوترون - الكترون (ج) پروتون -نوترون (د) الكترون-پروتون 9-كدام نظريه مربوط به ارنست رادرفورد است؟ (الف)اتم يك هسته كوچك دارد كه بيشتر جرم اتم درآن قراردارد. (ب)هسته از ذره هايي به نام پروتون ساخته شده كه داراي بار مثبت است. (ج) پروتون هاي سازنده هسته بوسيله الكترونها محاصره شده اند با اين حال بيشترفضاي اتم خالي است. (د) همه موارد 33- تفاوت چرخ و محور رابااهرم وقرقره بيان كنيد.75/نمر 34- بازده ماشيني راحساب كنيد كه كل كارش 150 و كار غير مفيدش 60 ژول باشد . 5/نمره 35- مزيت سطح شيب داري راحساب كنيد كه ارتفاعش 30 وطولش 50 سانتيمتر باشد. اگر ارتفاعش رانصف كنيم مزيت چند برابر مي شود؟/1نمره 36- شخصي40كيلوگرمي مسافت300متررادر5/1دقيقه طي مي كندتوان او چندوات و چندكيلووات است؟75/نمره 37-اهرمي رارسم كنيد كه تنها با افزايش نيرو به ما كمك كند .اگر تمام طول اهرم 50وفاصله نيروي مقاوم تا محرك10 سانتيمتر باشد با نيروي 130 نيوتني بر چه مقاومتي مي توانيم غلبه كنيم ؟25/1نمره 38- چرخ و محوري را رسم كنيد كه افزايش نيروداشته باشد.در اين چرخ ومحور اگرشعاع چرخ 15وشعاع محور CM5 باشد مزيت چقدراست؟1نمره نمونه 2 الف) جاهاي خالي را با كلمات مناسب پر كنيد:3 نمره 1-هسته جامد زمين از جنس نيكل و…………است. 2-ماهيان زره دار مربوط به دوران …………هستند. 3-ماده اصلي سازنده كروموزومها…………است. 4-جوهر نمك نام ديگر اسيد …………است. 5-در جدول تناوبي عناصر عنصرها به ترتيب…………مرتب شده اند. 6-محلول رقيق اسيد سولفوريك درباتري اتومبيل…………ناميده مي شود. 7-بار الكتريكي اتم در حالت عادي………… است. 8-فشار نيرويي است كه به طور عمود بر ………… وارد مي شود. 9-توان به معني …………انجام كار است.به عبارت ديگر توان نشان دهنده ميزان كار انجام شده در واحد…………است. 10-معمولا دماي ستاره قرمز از ستاره…………كمتر است. 11-سنگواره نام ديگر…………است. ب) جملات صحيح ونادرست را مشخص كنيد:3نمره 1-هسته داخلي زمين به حالت جامد است ( ) 2-معروفترين صورت فلكي دب اكبر است ( ) 3-بر اساس نظريه انتخاب طبيعي افراد ناسازگارتر از بين مي روند ( ) 4-DNA درون كروموزوم ها قرار دارد. ( ) 5-پيوند كوالانسي از اتصال اتم هاي مولكول ها حاصل مي شود( ) 6-عدد جرمي همان وزن اتم است( ) 7-جرم نسبي پروتون از الكترون كمتر است( ) 8-تفاوت اتم عناصر مختلف در محل قرار گرفتن پروتونهاي انهاست. ( ) 9-فشار مايعات به شكل ظرفي كه در ان قرار دارند بستگي ندارد( ) 10-فشار با سطح نسبت معكوس دارد( ) 11-قرقره ثابت و اهرم نوع اول همانند يكديگر به ما كمك مي كنند. ( ) 12-پيدايش گياهان گلدار تا اواخر سنوزوئيك طول كشيد( ) ج)سوالات تكميلي:1نمره 1-جهش به وجود آورنده تغييرات در جانداران وانتخاب طبيعي ………………………………………………………………..…. 2-تفاوت اصلي پلوتو وزهره با سيارات ديگر در ان است كه ……………………………………………………………………… د)سوالات تشريحي: 1-منظور از اثر گلخانه اي چيست؟1نمره 2-دانشمندان چگونه دماي يك سياره را بر اساس رنگ ان تخمين مي زنند؟1نمره 3-(الف) ورقه هاي پوسته زمين به چند شكل مي توانندنسبت به هم جابه جا شوند ؟(ب)در كدام حالت جزاير قوسي تشكيل مي شوند؟5/1نمره 4-(الف)منظور از جهش چيست؟(ب)چرا دانشمندان عقيده دارند كه DNA مولكولي بسيار با ثبات است؟1نمره 5-(الف)منظور از عدد جرمي چيست؟(ب)مدل تامسون ورادرفورد چه تفاوت هايي با يكديكر دارند؟1نمره 6-(الف)القاي مغناطيسي يعني چه؟(ب)آيا ميتوان به روش القاي مغناطيسي دردوجسم رسانا بار ناهمنام توليدكرد؟چگونه؟1نمره 7-(الف)منظور از الكترون آزاد يا ظرفيتي چيست؟(ب)روش باردار كردن القايي را با رسم شكل توضيح دهيد؟5/1نمره 8-(الف)توان چيست؟ (ب)آذرخش را چگونه تعريف مي كنيد؟1نمره ه) مسائل: 1-شخصي 35كيلوگرمي مسافت 200متررادريك دقيقه طي مي كندتوان او چقدر است؟25/1نمره 2-در يك پيچ اگر محيط پيچ Cm 2 وپاي پيچ mm 5 باشدبراي غلبه بر نيروي 100نيوتني چه نيرويي لازم است؟25/1نمره 3-چرخ ومحوري رارسم كنيد كه تنها افزايش مسافت و سرعت اثر نيرو داشته باشد؟5/0نمره 4-در يك اهرم كه تنها افزايش نيرو دارد اگر طول كل اهرم mm 5 باشدوفاصله نيروي مقاوم تا محرك 5/1 متر باشد براي غلبه بر وزنه 200نيوتني چه نيرويي لازم است؟1نمره سئوال اختياري: 3مورد ازعوامل انتقال بيماري ايدز ازفرد بيمار به ديگران را بنويسيد.1نمره

جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 2:20 ::  نويسنده : نژادعلی

 

غذا و آزمایش های مربوط به آن:
غذاها به سه گروه هیدراتهای کربن،چربی هاوپروتئین ها تقسیم می شوند.
یک انسان سالم باید رژیم غذایی کامل،متوازن ومتناسب با سن ،فعالیت وجنس خود داشته باشد.
غذا در بدن تحت تاثیرآنزیم ها از مولکول های درشت به مولکول های کوچک تشکیل دهنده خود تبدیل می شود.
فقط مولکول های کوچک شامل آب،ویتامین ها ونمک ها می توانند از دیواره دارای خاصیت جذب انتخابی عبور نمایند.
در تدریس این مبحث:
 می توان از چند نوع غذا همراه با تصاویر آن ها بهره گرفت و از دانش آموزان خواست تا ضمن دسته بندی آنها،نقش هر گروه را بیان نمایند.
.
1.لیپید ها-چربی ها:با مقوا شکل های متفاوتی برای اسید های چرب و گلیسرول درست نموده و با قرار دادن آنها کنار هم مولکول لیپید میسازیم وبه آنها یاد آور می شویم که هر چه طول رشته بلند تر باشد چربی حاصل حالت جامد تری خواهد داشت.
 
2.هیید رات های کربن:یک نخود می تواند در این جا نقش یک مونو ساکارید را داشته باشد؛پس با قرار دادن دو واحد کنار هم یک دی ساکارید(قند معمولی) وبا قرار دادن تعدادی واحد یک پلی ساکارید (نشاسته)ساخته ایم.
 
3.پروتیین ها:با مقوا شکل های متفاوتی ایجاد کرده و با نخ و سوزن آنها را به هم وصل می کنیم تا دانش آموزان ضمن مدل سازی با مولکول پروتیین آشنا شوند.
حال به دانش آموزان اجازه می دهیم تا با یک قیچی محل های اتصال را جدا نمایند و هر مولکول بزرگ را به اجزای سازنده آن تبدیل نمایند .(اثر آنزیم و عمل گوارش)
راه شناسایی غذاها:
غذا را ابتدا به صورت محلول در آب درآ ورده وسپس:
به محلول مقداری هیدروکسید سدیم افزوده،سپس کمی سولفات مس روی آن میریزیم؛بنفش شدن رنگ محلول نشانه وجود پروتئین است.
به محلول ید اضافه می کنیم.ایجاد رنگ آبی تیره نشانه وجود ید است.
به غذای حل شده در آب مقداری محلول بندیکت اضافه کرده مخلوط را به آرامی به مدت یک دقیقه حرارت داده،پدید آمدن رسوب سبز یا قهوه ای نشانه وجود قند است.(قند های احیا کننده)
مقداری از غذا را روی کاغذ می مالیم،پیدا شدن لکه ی شفاف وجود چربی در غذا را تایید می کند.
جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 2:12 ::  نويسنده : نژادعلی

ردیف

شرح سئوال

بارم

1

جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید.

الف.آبی که پشت سد جمع شده است دارای انرژی .............است .

ب.ابری که در اثر بالا رفتن سریع هواتشکیل می شودابر..................نام دارد وابری که درنزدیکی سطح زمین تشکیل می شود................نام دارد.

ج.به عمل تبخیر و میعان متوالی آب..............می گویند.

د.اگر ماده ای راگرم کنیم حجم آن ...........می شود.(زیاد- کم)

و.ماده ای که مولکول هایش از دو یاچنداتم متفاوت تشکیل شده باشد.........نام دارد.

ی. میزان انرژی پتانسیل مکانیکی یک جسم به..........و.........آن بستگی دارد.

2

2

گزینه صحیح را انتخاب کنید.

الف.محافظت بدن در محیط های خیلی خشک یاآبی وظیفه کدام اسکلت است؟(داخلی-خارجی)

ب. موجودی را که نه زنده است نه غیر زنده چه می نامند؟(ویروس-باکتری)

ج. عامل اصلی ایجاد موج دردریاها است.(آب- دریا- باد)

د. میزان آب جاری در کدام صورت افزایش می یابد.( شیب زیاد زمین-پوشش گیاهی انبوه)

1

3

الف.دو وظیفه ریشه را بنویسید.

ب. شخم زدن زمین چه فایده ای دارد؟(2مورد)

 

1

4

الف.دومشخصه نیرو رابنویسید.

ب.نیروی اصطکاک را تعریف کنید. 

                                     

1

5

الف.به کدام گروه از باکتری ها انگل گفته می شود؟آن راتعریف کنید.

 

ب.سه مرحله یک بیماری سخت میکروبی را فقط نام ببرید.

 

25/1

6

دو ویژگی مواد آبرفتی را بنویسید.

1

7

الف.ضخامت لایه آبدار به چه عواملی بستگی دارد؟(3مورد)

 

ب.چشمه را تعریف کنید.

1/25

8

الف.چرخه آب را تعریف کنید.

1

9

مقدارمساوی آب را در دو ظرف ریخته ایم .یکی را روی اجاق گاز و دیگری رادر اتاق قرار داده ایم .آب کدام یک زود تر تبخیر می شود؟چرا؟

 

 

1

10

الف:کرم هارابراساس ساختمان بدن به سه گروه تقسیم می کنند آن ها رانام ببرید.

 

ب:کرم حلقوی جزء کدام گروه است؟

 

1

11

خزه و سرخس را باهم مقایسه کنید.(یک شباهت ویک تفاوت)

 

0/75

12

ماشینی درجاده مستقیم باسرعت ثابت 70کیلومتر در ساعت به حرکت خود ادامه می دهد.آیا حرکت  این متحرک  شتابدار است؟ضمن تعریف شتاب علت را بیان نمایید.

 

1

13

هر یک از ویژگی های زیر مربوط به کدام گروه از جانوران می باشد.

الف. بدن آنها پوشیده از پشم،مووکرک می باشدوبچه زا هستند.

ب. بدن چند قسمتی دارند واندام های حرکتی آن ها بندبند است .

 ج. ساده ترین گروه جانوران که بدن آن ها از تعدادزیادی سلول های مشابه تشکیل شده است .

 د.این گروه از مهره داران کارآمدترین دستگاه تنفس را دارند.

1

14

 متحرکی مسافت  450متری رادرمدت9ثانیه طی می کندسرعت این متحرک را حساب کنید.(نوشتن فرمول الزامی است).

 

جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 2:4 ::  نويسنده : نژادعلی

 

سوالات آزمون علمی آزمایشگاهی

 علوم تجربی پایه دوم راهنمایی بهمن ماه 88-87

1.کدام یک ازتغییر های زیر ،یک تغییر شیمیایی است؟

الف.پاره شدن کاغذ             ب.ذوب شدن یخ             ج.سوختن کاغذ        د.جوشیدن آب

2.کدام جسم،منیر است؟

الف.چشم گربه               ب.ستاره ی قطبی              ج.سیاره زهره           د. کتاب

3.ازکدام وسیله درزیردریایی هابرای دیدن سطح آب استفاده می شود؟

الف.پیرابین                ب.آینه مقعر                 ج.عدسی محدب                 د.آینه محدب

4.دست چپ وپای راست شما درآینه تخت به ترتیب به چه صورت دیده می شوند؟

الف. دست چپ وپای راست      ب. دست راست وپای راست      ج. دست چپ وپای چپ       د. دست راست وپای چپ

5.کدام یک از اجسام زیر باز تاب منظم دارند؟

الف.آینه تخت               ب.کاغذ سفید               ج.پارچه سفید           د.مقوا

6.درهنگام شکست نور کدام نوراز بقیه رنگ ها کمتر تغییرمسیر میدهد؟

الف.نور سرخ                  ب.نورآبی             ج. .نورسبز              د. .نوربنفش

7.کدام یک از جمله های زیر درست است؟

الف.اجسام رافقط زمانی می بینیم که از خود نورتولیدکنند.         ب.زندگی انسان وسایرموجودات زنده اصولا"به نور وابسته نیست.

ج.منظور از اجسام منیرهمان چشمه های نور است.           د.نوردرامتدادخط منحنی فقط دریک جهت معبن پراکنده می شود.

8.از عدسی واگرا در ساخت کدام یک از وسایل زیر استفاده می شود؟

الف.دوربین عکاسی           ب.پروژکتور                   ج.دوربین شکاری         د.عینک

9.کدام گزینه درمورد کاتالیزگرها نادرست است؟                           د.برعت واکنش شیمیایی راافزایش می دهند.

الف.مقدارفراورده هاراافزایش می دهند.        ب.دچار تغییرشیمیایی نمی شوند.        ج.در طی واکنش مصرف نمی شوند.

10.گرمای نهان ذوب عبارت است از...........

الف.مقدار گرمایی که باید به ماده ی جامد بدهیم تااز حالت جامد به مایع تبدیل شود.

ب. مقدار گرمایی که باید به ماده ی مایع بدهیم تااز حالت مابع به گاز تبدیل شود.

ج. مقدار گرمایی که باید به ماده ی جامددرنقطه ی ذوب آن بدهیم تادرهمان دماازجامد به مایع تبدیل شود.

د. مقدار گرمایی که باید از ماده ی مایع در نقطه ی انجمادآن بگیریم تادرهمان دماازمایع به جامد تبدیل شود.

11.یک شمع روشن رادر فاصله 5متری از یک آینه تخت قرار می دهیم تصویر آن........ودر فاصله ی ........آینه قرار می گیرد.

الف.بزرگتر-بیش از5متر         ب.کوچک تر-کمتراز5متر      ج.برابر-5متری            د.کوچک تر-5متری

12.چگونگی باز تاباندن نوریاعبور نوراز کانی راچه می گویند؟

الف.رنگ                      ب.سختی                        ج.شکل بلور                  د.جلا

13.کدام گزینه ازکانی های اولیه می باشد؟

الف.کلسیت                  ب.فلدسپات                   ج.هالیت               د.گرافیت

14.بسامد کدام یک ازامواج زیر بیشتر است؟

الف.رادیویی               ب.نور                      ج.اشعهx                 د.رادار

15.میزان رسانایی کدام ماده ی زیر بیشتر است؟

الف.آهن                  ب.مس                     ج.شیشه                      د.چوب

16.کدام یک ازویژگیهای امواج مکانیکی نمی باشد؟                   الف.ازنوسانات یک محیط کشسان به وجود می آید.

ب.برای انتقال نیاز به محیط مادی دارد.         ب.درخلامنتشرمی شود.                   ج.باخودانرژی رامنتقل می کند.

17.درکدام روش انتقال گرما نیازی به ماده نمی باشد؟

الف.همرفت                  ب.رسانایی             ج.تابشی               د.هیچ کدام

18.باتوجه به واکنشA+B             C+D اگرجرمA2گرم وجرمB،8گرم وجرمC،4گرم باشدجرمDچند گرم می باشد؟

الف.4گرم                ب. 10گرم             ج. 6گرم          د. 12گرم

19.بزای تشخیص وجود مس در یک محلول از کدام آزمون زیر استفاده می شود؟

الف.دمیدن در محلول          ب.قراردادن میخ آهنی درمحلول       ج.افزودن ید به محلول              د. افزودن نمک به محلول

20.کدام یک از خواص فیزیکی یک ماده محسوب نمی شود؟

الف.تمایل به سوختن          ب.میزان رسانایی           ج.نقطه جوش             د.حالت طبیعی

21.علت تشکیل سایه کدام مورد است؟

الف.سرعت زیاد نور       ب.حرکت نور به خط راست        ج.انعکاس منظم                   د. انعکاس نامنظم

22.پرتو نوری به طور عمود بر آینه تخت می تابداندازه زاویه تابش کدام است؟

الف.90 درجه                    ب.60   درجه                 ج.30  درجه              د.0 درجه

23.عدد7187رامقابل آینه تختی قرار داده ایم درآینه چه عددی را می بینیم؟

الف.7187                     ب.7817                 ج.8178                         د.8718

24.با بستن دروپنجره ها هنگام آتش سوزی کدام شرط سوختن را حذف کرده ایم؟

الف.گرما                ب.سوخت                    ج.اکسیژن                     د.موردالف وب

25.جرم یک سانتی مترمکعب ازیک ماده را........می گویند.الف.حجم      ب.وزن        ج.چگالی      د.دوره

جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 1:39 ::  نويسنده : نژادعلی

فصل دوازدهم - خون

 

خون اهميت زيادي دارد. به طوري كه اگر نيمي از خون موجود در رگ ها از بدن خارج شود احتمال مرگ بسيار زياد مي شود همه ي جانوراني كه دستگاه گردش خون دارند مايعي به نام خون دارند.
خون مواد لازم را به سلول ها مي رساند و مواد زايد را از آنها دور مي كند.
خون نوعي بافت است كه از سلول و مايع بين سلولي تشكيل شده است. مايع خون پلاسما نام دارد و ذرات شناور آن شامل گلبول هاي قرمز، سفيد و پلاكت هاست.

 


كار خون
خون مايعي است كه مواد جديد را براي سلول ، تأمين و مواد زايد را از آن دور مي كند و در واقع خون محيط داخلي بدن را يكنواخت مي كند.



انعقاد خون
يكي از ويژگي هاي مهم خون آن است كه خود جلوي خون ريزي را مي گيرد. وقتي جايي از بدن زخم شود پلاكت ها در محل زخم تجمع پيدا مي كنند و رشته هايي تور مانند به وجود مي آورند و در نتيجه گلبول ها به آن چسبيده و لخته خون به وجود مي آيد.
رشته هاي تور مانند پروتئيني فيبرين نام دارند. فيبرين پروتئين نامحلولي است كه از پروتئين ديگري به نام فيبرينوژن درست مي شود كه در پلاسما محلول است.

چگونگي انعقاد خون در محل زخم


گروه خوني
خون همه انسان ها يكسان نيست. به طوري كه اگر خون دو شخص كه با هم ناسازگار است با يكديگر مخلوط شوند منعقد شده و لخته مي شود. بنابراين لازم است براي انتقال خون از خون سازگار استفاده شود.
گروه خوني افراد به چهار گروه اصلي
A ، B ، AB ،O تقسيم بندي مي شود.
براي تعيين گروه خوني هر فرد از آنتي كورهاي معين شده
A ، B ، RH آن از آنتي D استفاده مي شود.
با مخلوط كردن يك قطره خون با آنتي
A يا آنتي B و D، با توليد يا عدم توليد رسوب به نوع گروه خوني پي مي برند.

گلبول سفيد و ايمني
بدن ما همواره در معرض هجوم ميكروب ها و عوامل بيماري زا قرار دارد. لازم است بدن با اين عوامل مبارزه كند.
بدن با داشتن پوست سالم ،و يا سرفه كردن و عطسه زدن از ورود ميكرب ها به بدن جلوگيري مي كند. همچنين اگر ميكروب ها به درون بدن راه يافتند بدن از طريق گلبول هاي سفيد كه واحد هاي ايمني بدن هستند با آنها مبارزه مي كند.
گلبول هاي سفيد در مغز قرمز استخوان ، تيموس، گره هاي لنفاوي، و طحال توليد مي شوند.
گروهي از گلبول هاي سفيد دانه دار و چند هسته اي دارند و به آنها گرانولوسيت مي گويند و گروهي ديگر يك هسته درشت و سيتوپلاسم يكنواخت دارند و به آنها اگرانولوسيت مي گويند.


گرانولوسيت ها حدود 70 درصد از گلبول هاي سفيد را تشكيل مي دهند و خاصيت بيگانه خواري دارند.


در افراد بالغ حدود 25 درصد گلبول هاي سفيد را لنفوسيت ها تشكيل مي دهند و به دو دسته
B و T تقسيم بندي مي شوند.
لنفوست هاي
T در مغز قرمز استخوان ساخته و در تيموس تكامل پيدا مي كنند و لنفوسيت هاي B پس از ساخته شدن در مغز قرمز استخوان وبالغ شدن مي توانند پادتن توليد كنند.
مونوسيت ها هم خاصيت بيگانه خواري دارند. و با حركات آميبي مي توانند وارد بافت ها شوند و ميكروب ها را از بين مي برند.


غده اي از گلبول هاي سفيد (لنفوسيت هاي
T) تنظيم ايمني بدن را بر عهده دارند مثلاً اين سلول ها مي توانند حضور ميكروب ها را به ساير گلبول هاي سفيد اطلاع دهند و حتي مي توانند ميكروب ها را بكشند و به ساير گلبول هاي سفيد تحوير دهند.
ويروس ايدز مي تواند اين نوع سلول ها را از بين ببرد. بنابراين فرد مبتلا به ايدز رفته رفته ايمني خود را از دست مي دهد.

جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 1:30 ::  نويسنده : نژادعلی

نیلز بور فیزیک‌دان دانمارکی در زمینه چگونگی طیف نشری خطی اتم عناصر با پذیرفتن مدل اتمی رادرفورد چنین پیشنهاد داد که الکترون‌ها در اطراف هسته اتم در سطوح انرژی مشخصی قرار دارند و در این سطوح به دور هسته اتم در حال چرخش هستند. انرژی الکترون‌هایی که در سطوح انرژی پایین تر به هسته نزدیک‌تر هستند، نسبت به الکترون‌هایی که از هسته دورند، انرژی کمتری دارند. پس برای انتقال الکترون از سطح انرژی پایین به سطح انرژی بالا، باید انرژی معادل اختلاف انرژی بین آن دو سطح را به آن الکترون بدهیم. پس انرژی الکترون‌ها در یک اتم کوانتیده (گسسته) است.


 

مدل اتمی بور نشان داد که طیف نشر خطی که از اتم عناصر گسیل می‌شود، بر اثر انتقال الکترون‌ها از سطوح انرژی بالا به سطوح انرژی پایین است، که در این انتقال انرژی الکترون کاهش می‌یابد و به صورت نور و گرما آزاد می‌شود. اگر نور آزاد شده را از منشور عبور دهیم طیف نشری آن مشخص می‌شود. بور مدل اتمی خود را بر اساس آزمایش‌هایی که با اتم‌های هیدروژن و هلیم انجام شده بود مطرح می‌ساخت به همین دلیل مدل اتمی او (که به مدل منظومه شمسی معروف است) برای اتم‌های سنگینی مانند اورانیوم، آهن و ... صدق نمی‌کرد. به همین دلیل مدل اتمی کوانتمی (یا ابر الکترونی) با همکاری بسیاری از دانشمندان مانند هایزنبرگ، پلانک و شرودینگر مطرح شد. البته اینشتین با ارائه فرمول‌های خود نیز توانست به این مدل اتمی کمک کند .


 


 

منبع : ويكيپديا


 

جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 1:15 ::  نويسنده : نژادعلی

درباره وبلاگ

دبیر مدارس شاهد مهدیزاده نیا و شهید کاخکی ناحیه 7 مشهد
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 310
بازدید کل : 171289
تعداد مطالب : 217
تعداد نظرات : 38
تعداد آنلاین : 1